Понеділок, 16.06.2025, 05:51
Вітаю Вас Гість | RSS

Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів с.Вільхівчик

Меню сайту

Уроки

Головна » 2016 » Лютий » 01 » Зима . Спостереження взимку за природою Івачевська Л. П
23:10
Зима . Спостереження взимку за природою Івачевська Л. П

Тема. Зима. Спостереження взимку за природою

 

Мета. Розкрити ознаки зими; виявити зміни, що сталися у неживій природі, в житті рослин і тварин взимку, у праці людей; з'ясувати причини, що зумовлюють ці зміни;

розширити поняття листяні рослини і хвойні рослини;

розкрити значення загартування організму для зміцнення й охорони здоров'я;

розвивати спостережливість, память, мислення;

виховувати гуманне ставлення до «братів наших менших», до праці людей, любов до рідної землі – природи рідного краю.

 

Обладнання : урок проводиться у кабінеті інформатики та інформаційно – комунікаційних технологій ( 4+1); програмне забезпечення до уроку (презентація учителя, виконана у Power Point), набір фонограм до уроку;  підручник Н.М. Бібік, Н.С. Коваль «Я і Україна», довідкова література відповідної тематики, ілюстративно – наочний матеріал (ілюстрації краєвидів зими, картини із зображенням розваг дітей, таблиці із зображенням звірів, птахів), календар природи і праці; віяло «Умовні знаки позначення погоди», мікрофон, роздатковий матеріал.

Тип уроку : комбінований з комп’ютерною підтримкою.

Література:

М.І. Горлицький «З природою на самоті», М. Слабошпицький «Дванадцять Місяців», О. Копиленко «Їдальня для птахів», В.І.Пономарчук «Хрестоматія з природознавства», Л.А. Мечник «Природа України», Т.М. Огієнко, Н.А.Філіпова «Довідник молодшого школяра»

Епіграф до уроку

Птахам дані крила,

рибам – плавці, а людям,

які живуть у Природі,-

вивчення та пізнання Природи;

ось їхні крила

Х. Марті

 

Структура уроку

  1. Організація учнів до уроку

На дошці прикріплені вислови про природу

Природа – творець всіх творців.

 

Природа – це найкраща з книг, написана на особливій мові. Цю мову треба вивчати.

 

Скільки років землі – і мільярд, і мільйон,

а яка вона й досі ще гарна!

 Л. Костенко

 

Любімо, шануймо, бережімо природу –

вічне джерело нашого життя!

М. Рильський

 

Людина нещасна,

що відреклася від природи

П. Гольбах

 

Лише зрозумівши природу,

людина зрозуміє себе

Р. Едберг

ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів

Учитель

У нас сьогодні незвичайний урок. Щоб дізнатися тему сьогоднішнього уроку відгадайте загадку:

Прийшла до нас красуня у білому кожусі

Поля причепурила – пухнастим снігом вкрила.

Вгадайте – хто вона, красуня чепурна?

Звісно, зима.

 

За якими ознаками ми розпізнаємо зиму? (світить та не гріє сонце, день коротший, а ніч довша, мороз розмальовує вікна, земля вкривається снігом).

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку

IV. Опрацювання нового матеріалу

  1. Вступна бесіда

За календарем зима починається 1 грудня. А в природі зима настає кожного року в різні терміни. У нашій місцевості її початком вважають день, коли земля вкривається снігом.

Може ви запам’ятали, коли вперше  випав сніг у нас? ( у листопаді і 8грудня).

Хоч він був нестійкий, бо скоро розтав, але, напевно ми вважатимемо цей день початком зими. Бо саме відтоді зима повноправніше вступила у свої права.

  1. Розповідь про зимові місяці

Приїхала красуня зима до нас на трьох конях. Як ви думаєте, що ці коні символізують? (зимові місяці)

Які ви знаєте зимові місяці?

Грудень рік кінчає – зиму починає.

А ще кожну купочку землі перетворив на міцну грудку. Тому його назвали груднем.

У грудні пізно розвидняється, а рано смеркається. Дедалі коротшають дні.

З нових ялинкових прикрас

 В нас місяць починається.

Січе сніжком, скрипить саньми,

Та ми його не лаємо –

Самі ж володаря зими

Ми …  називаємо.  (січнем)

Хоч він і «лютий»  - то дарма –

Він все одно хороший, друзі:

У нім кінчається зима

 і квітнуть котики у лузі.

Зима приїхала до нас не з порожніми руками. Як ви думаєте, що в неї?

У зими сніжинки із загадками:

Впаде з неба – не розібється,

Впаде в воду – розпливеться (сніг)

 

Хто узори на вікні,

Уночі зробив мені? (мороз)

 

Що за диво - сад, як літом зацвів білим-білим цвітом. (іній)

Знайти відгадки у віялі «Умовні знаки позначення погоди»

Показати і позначити у себе в зошиті.

 

  1. Робота в зошитах (с.3)

 

  1. Заочна подорож по селу Зимове.

Село замріялось.

  • Якою ви бачите зимову вулицю?
  • Чим вона відрізняється від осінньої?

Їхала Зима на кришталевих санях, сама біла-біла. А тут її перестріли вітри; взялися за руки і посміхаючись промовили: «Не пустимо!». В дарунок їм красуня насипала срібної пороші, щоб гралися нею. (Звертаю увагу на малюнок у підручнику с.90)

  1. Робота з підручником в групах (с.91)

Запитання:

І група

  • Чому взимку холодно? (бо сонце стоїть нижче, ніж восени)
  • Які опади найчастіше випадають взимку?

ІІ група

  • Які зміни в неживій природі відбулися? (дмуть пронизливі холодні вітри; небо часто вкривають темні хмари; на землю падає сніг; усе вкрито снігом)
  • Які дерева взимку стоять зелені?

Робота з зошитом (с.24)

  1. Подорож до річки
  2. ’їхала зима в долину, де її перестріла бурхлива річка. А тут до неї виплила здоровенна, хижа щука. І зразу зима зрозуміла, що мандрівка заборонена до того часу, поки ми не скажемо чарівного слова і не визволимо з неволі рибок, яких вона спіймала.
  • З якої я казки? ( По щучому велінню)

Давайте попросимо щуку: «Будь ласка, по щучому велінню, по нашому хотінню нехай рибка визволиться».

Запитання:

Прозорий мов скло, не вставиш у вікно (лід)

 

Де раки зимують?  (на дні водойми)

 

  1. Фізкультхвилинка

Найбільш радісно зустрічають зиму діти, бо всі її з нетерпінням чекають. Красуня дарує дітворі круті гірки, веселі санки, прудкі лижі, дзвінкі ковзани, снігову бабу. Ще й кожного за щічку щипнула, щоб рум’яними були.

Підемо у двір гуляти,

Раз, два, раз, два, три.

Зиму піснею вітати

Раз, два, раз, два, три.

Плесь, плесь, ти не стій,

Швидше рученята грій.

Туп-туп-туп мороз

Наші ніжки не морозь.

 

Ми доріжки помели

Раз, два, раз, два, три.

Купи снігу намели

Раз, два, раз, два, три.

Плесь, плесь, ти не стій

Швидше рученята грій.

Туп-туп-туп мороз

Наші ніжки не морозь.

 

Памятка дітям взимку

  1. Узимку одягайся тепло і зручно.
  2. На вулиці не розстібай одяг, не знімай шапки.
  3. Не їж сніг, не смокчи бурульки, не сідай на сніг. Можна застудитись!
  4. Будь уважним на льоду. Якщо лід тонкий, не ковзайся по ньому.
  5. На річці кататись заборонено на ковзанах, бо можна проламатись під лід!
  1. Мандрівка у зимовий сад

Зігрілись ми і продовжуємо мандрівку у зимовий сад. Зверніть увагу на дерева. Чи такі вони як восени? А може змінилися?

  • Яких пташок зустріли в саду?
  • Як називаємо дятла? Чому?

У дятлів ніби все пристосовано для того, щоб «лікувати дерева» - довгий дзьоб, яким він довбає дерево, довгий (іноді до 14 см), липкий, шорсткий язик, який дятел всовує в зроблену дзьобом шпарку і наколює на язик комах. Ноги в дятла короткі і міцні, дають йому можливість лазити по стовбурах дерев, а хвостом пружним і міцним впирається в кору, коли «працює».

Синичка теж корисна пташка, прилітає до свого гнізда з кормом у дзьобі 400 разів на день. Вона вигодовує своїх малят шкідливими для саду комахами.

  • Які пташки залишилися зимувати?
  • Що страшніше для них – голод чи холод?

Взимку, коли все вкрито снігом, пташки переселяються із лісів ближче до людських осель. Як ви думаєте, що вони просять у нас?

  1. Подорож у зимовий ліс
  • Чому зимовий ліс сумний? (Не чути щебету пташок)
  • Які рослини зимують із зеленим листям під снігом? (суниця, полуниця, барвінок, копитняк, братки)
  • Які листяні дерева не скидають листя? (дуби)
  • Які дерева стоять вічно зелені? (ялина, сосна, ялівець, ялиця)

(Розгляд гілочок дуба, ялини та сосни)

Робота в зошиті с. 25 (за варіантами)

По-різному зустрічають зиму звірі. У багатьох з них до приходу зими відростає густа пухнаста шерсть.

  • Яких ви знаєте звірів, що можна зустріти в лісі зимою? Ось вам допоможуть ребуси

 

 

А хто тут зайвий?

Заєць хвалився: «я від снігу побілився.

А як в ліс весна прибуде,

Я тоді зелений буду!»

  • Якого кольору насправді буде заєць навесні?

Робота в групах

   А зараз будемо виконувати наступні завдання. Ви повинні прочитати завдання на комп’ютері і обрати правильний варіант відповіді. Будьте уважні, при роботі з комп’ютером дотримуйтесь правил безпеки життєдіяльності. 

І група:

  • Кому з названих тварин легко сховатися взимку, а кому – ні? (білці, лисиці, лосю, зайцю, куниці).

ІІ група працює з учителем:

  • Які іменники живуть тільки взимку?
  • Як одним словом можна замінити літо, осінь, весна, зима?

Історична довідка

Колись, за часів Київської Русі, хутро куниці було грошовою одиницею і цінувалося високо.

Завдання для ІІ групи:

  • Кого з названих тварин не можна зустріти взимку? (ведмедя, вовка, їжака, гадюку, лисицю, ящірку)

 

Є ще, діти, одна-єдина тварина в світі, котра може спати на спині. Це борсук (використовую наочність).

Поміркуйте!

Юрко запитав у Мишка:

 – Чому взимку немає комарів?

 – Вони  відлітають у теплі краї.

  • Чи правильно пояснив Мишко?

Тих тварин, що є в лісі (травоїдних), лісники підгодовують сіном, роблять спеціальні годівниці із дашками і драбинками. Ставлять туди сухого сіна (використання наочності).

Коли ідемо ми по снігу, що залишається? (сліди)

Природа розкрила першу сторінку цікавої книги слідів.

«Є абетка снігова, а сліди -  її слова.

Заєць слід кладе шнурочком: риска – вряд, риска збоку.

Хто рядочок рівно вишив? Це пробігла щойно миша.

Лось пішов на водопій. Слід його серед полів –

Наче слід від ковзанів».

А от вирощування лісів має важливе значення. Гектар лісу за рік очищає 18 млн. кубічних метрів повітря. Це подібно до велетенського пилососа, який забирає з повітря 36 тон пилу.

Гляньте, чим ми прибрали свій клас?

Запамятайте! Сніжинки бувають різні. Одні схожі на квіточки, другі – на зірочки. Бувають сніжинки як їжачки. Але всі вони шестипроменеві.

  • А чули ви коли-небудь як рипить сніг? А у яку погоду? (у морозний, сухий день)
  • Чому сніг рипить? (тому, що сніжинки ламаються і утворюють звук)
  • Які зимові свята до нас наближаються?
  • Що характерне для Нового року?

Не треба знищувати ялинок. Бо потрібно багато років, щоб виросла ця зелена красуня.

 Пригадайте, який лист-звернення до Людини написала Природа (відповіді дітей)

В Конституції України в ст.66 говориться: «Кожен зобов’язаний не заподіяти шкоду природі, відшкодувати завдані ним збитки.»

Тож бережімо природу як своє життя. Любити, вивчати, пізнавати, осмислювати, розкривати дивовижні таємниці – ось наші крила – людські.

Якою ми залишимо природу після себе? Про це слід думати кожному. Охоронну грамоту до річки, лісу, саду ніхто не приб’є. Ця охоронна грамота повинна бути в кожному нашому серці.

ІV. Підсумок уроку

Вправа «Мікрофон» ( що було цікаво, що дізналися нового, чим корисний був урок)

  • Сьогодні я дізнався…
  • Було цікаво…
  • Мені сподобалось…
  • Я виконував завдання залюбки…
  • Я зрозумів, що…
  • Мене зацікавила…
  • Мені захотілося…

Учитель

Сьогодні  на  уроці ви гарно попрацювали і вважаю, що всі ви  заслуговуєте на оцінки високого рівня.

Домашнє завдання (диференційовано)

С.91-93, прочитати в підручнику.

І група – с.24 (1) – у зошиті,      ІІ група – с.24 (2) – у зошиті.

 

Переглядів: 1341 | Додав: Maria1960 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Календар
«  Лютий 2016  »
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
29

Copyright MyCorp © 2025
Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz