ФОРМУВАННЯ ЖИТТЄВИХ ВМІНЬ
ТА НАВИЧОК УЧНІВ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ ШЛЯХОМ ВИКОРИСТАННЯ ПРИКЛАДНИХ ЗАДАЧ
Липка Марія Степанівна – учитель математики
ЗОШ І-ІІ ступенів с. Вільхівчик
2011 рік
Перед нами виникає загадка, яка
хвилювала дослідників усіх часів.
Чому можлива така чудова відповідність
математики і дійсних предметів, якщо
сама вона є витвором людської думки,
незалежним від усякого досвіду?
Чи в змозі людський розум без будь-
якого досвіду, шляхом тільки одних
міркувань відкрити основу існуючих речей?
А. Ейнштейн
Щоб мати можливість знайти своє місце в житті, учень сучасної школи повинен володіти певними якостями:
- гнучко адаптуватись у мінливих життєвих ситуаціях;
- самостійно та критично мислити;
- уміти бачити та формувати проблему, знаходити шляхи раціонального вирішення;
- усвідомлювати, де і яким чином здобуті знання можуть бути використані в оточуючій його дійсності;
- бути здатним генерувати нові ідеї, творчо мислити;
- грамотно працювати з інформацією;
- бути комунікабельним, контактним у різних соціальних групах, уміти працювати в колективі;
- вміти самостійно працювати над розвитком особистої моральності, інтелекту, культурного рівня
Україні необхідні кваліфіковані спеціалісти, формування яких починається зі школи. Важливе місце тут належить математиці. Упродовж вивчення шкільного курсу математики неможливо обійтись без задач прикладного змісту. Прикладними задачами в математиці називають ті, умови яких містять нематематичні поняття. На своїх уроках я систематично розв’язую з учнями прикладні задачі, тому що їх використання спрямоване на формування у школярів системи знань, умінь і навичок, робота з ними розвиває вміння осмислювати зміст понять та застосовувати здобуті знання на практиці, аналізувати результати, робити відповідні узагальнення, порівняння, висновки, розширює кругозір учнів. Крім того такі задачі весь час ставить перед нами життя.
Наприклад, така задача. Дядько Панько вирішив зробити подарунок своїй коханій дружині, тітоньці Одарці. Для цього він свою «заначку» розділив на дві частини і поклав до двох банків під 10% та 20% річних відповідно. Через рік він отримав 44 євро відсоткових грошей, на які й придбав подарунок. Тітонька Одарка одразу все змикитила і через кума Тараса порадила Панькові наступного разу, зберігши розмір внесків і банки, просто поміняти ці внески місцями. Через рік після того, як Панько послухався Тараса, Одарка отримала подарунок уже на суму 64 євро. У скільки разів більший внесок Панька перевищував менший?
Задачі такого типу я пропоную розв’язати з учнями 9 класу під час вивчення теми відсоткові розрахунки. Прикладні задачі на уроці виконують кілька функцій. Задача про Панька і Одарку, наприклад, показує зв'язок математики з життям, її розв’язання підвищить економічну грамотність учнів, виховує інтерес до математики.
На мій погляд, задачі практичного змісту переконують учнів у потребі вивчення теоретичного матеріалу і показують, що математичні абстракції виникають із задач, поставлених реальним життям. Спочатку учнів зацікавлює розв’язування окремих задач, потім вивчення тем, а з часом і вся наука. Тому систематичне виховання учнівських інтересів є неодмінною умовою ефективності кожного окремого уроку і всієї навчально-виховної роботи. Одночасно учні набувають корисних навичок роботи з довідниками, навчаються самостійно знаходити потрібну інформацію в додатковій літературі. Отже, такі задачі виконують:
освітню функцію, бо їх використання спрямоване на формування у школярів системи знань, умінь та навичок на різних етапах навчання;
розвиваючу функцію, бо робота з ними розвиває вміння осмислювати зміст понять, застосовувати здобуті знання на практиці, аналізувати результати, розширювати кругозір, робити відповідні узагальнення, порівняння, висновки;
виховну функцію, бо міжпредметні зв’язки на уроках математики можуть здійснюватися насамперед через ці задачі.
Крім того практичні задачі допомагають висвітити міжпредметні зв’язки, які в свою чергу обумовлюють поглиблене і розширене сприйняття учнями фактів, свідоме засвоєння теорії, формування цілісної картини природи.
Однією із важливих вимог для відбору навчального матеріалу є врахування вікових особливостей учнів. Тому на мій погляд, пам’ятаючи про невеликий життєвий досвід п’ятикласників та їх схильність до казкових переживань, авторам підручників і вчителям слід в доборі задачного матеріалу більше орієнтуватися на те, що однією з переваг молодших підлітків є готовність до всіх видів діяльності, які роблять їх дорослішими у власних очах. Вони не схильні, як учні початкових класів, слухати готові пояснення, а хочуть приймати активну участь в отриманні нових знань. У багатьох із них вже на початку нової теми виникає запитання: «А чи потрібні мені будуть ці знання в майбутньому? Коли? Для чого?» Проста відповідь вчителя: «Потім дізнаєтесь», - їх не задовольняє. Педагогічний досвід показує, що розв’язування конкретної прикладної задачі на тому чи іншому етапі навчання виконує різні функції. З точки зору методики навчання математики доцільно використовувати якомога більше задач, що виконують одночаснo кілька функцій. Для цього вчитель повинен чітко уявляти педагогічні можливості прикладних задач. Розглянемо конкретніше деякі педагогічні функції прикладних задач, які слід мати на увазі вчителю під час добору задачного матеріалу відповідно до вікових можливостей молодших підлітків. Кожному відомий вислів, що математика, як наука виникла з практичних потреб людини, висунутих самим життям, і розвивається в процесі знаходження їхнього вирішення. Показ того, що математичні формули, теореми, різні залежності створюються саме під впливом практики і практичних потреб людини, є важливи чинником у формуванні наукового світорозуміння і є хорошим засобом посилення навчання самого предмету. Отже, розв’язуючи прикладні задачі, потрібно домагатися того, щоб учні зрозуміти, що можливість широких застосувань математики до досліджень реального світу ґрунтується саме на тому, що їх взято з цього самого світу і вона виражає частину притаманних йому форм, зв’язків і власне тому взагалі може застосовуватись. Задачі з реальними ситуаціями дозволяють розкрити практичне значення математики, знайомлять з роллю математики у різноманітних науках, а також вкладом інших наук у розвиток математичної теорії, роллю теорії в практиці.
Міжпредметні зв’язки являють собою відображення тих взаємозв’язків, які діють у природі. Пропоную вашій увазі таблицю, яка наочно ілюструє міжпредметні зв’язки математики з іншими науками.
предПредме Предмет
|
Головні питання програми
|
Математична складова
|
Фізика
|
Рівномірний рух, рівнозмінний рух
|
Арифметична прогресія, лінійна і квадратична функція
|
Шлях при рівноприскореному русі, вільне падіння
|
Квадратні рівняння, графік
квадратичної функції
|
Закон додавання швидкостей
|
Рух за течією і проти течії,
нерівності, алгебраїчні рівняння
|
Хімія
|
Задачі на розчини та сплави
|
Відсоткові розрахунки
|
Задачі на змішування розчинів
Заощадження
|
Відсоткові розрахунки,
алгебраїчні рівняння
|
Географія
|
Приріст населення
|
Прогресії
|
Біологія
|
Розмноження живих організмів
|
Геометрична прогресія
|
Економіка
|
Продуктивність праці
|
Системи нелінійних рівнянь
|
Собівартість
|
Нерівності, геометрична прогресія
|
Фізика
|
Переведення одиниць вимірювання
швидкості, густини
|
Одиниці вимірювання часу і
довжини, маси і об’єму
|
Об’єм і маса тіл
Обчислення об’ємів
|
|
Коефіцієнт корисної дії. Вологість
повітря
|
Відсотки
|
Паралельне з’єднування провідників,конденсаторів. Формула тонкої лінзи
|
Додавання дробів із різними
знаменниками
|
Ізохорний процес. Ізобарний процес.
Залежність питомого опору металів від температури
|
Пряма пропорційність
|
Правило важеля. Рух рідини по трубах.
|
Обернена пропорційність
|
Правила Кіргофа для замкненого кола
|
Додавання додатних і від’ємних
чисел
|
Астрономія
|
Карта зоряного неба Вимірювання кутів
Відносна атомна маса елемента.
Періодична таблиця Менделєєва
|
Округлення десяткових
дробів
|
Музика
|
Ритмічне ділення
|
Звичайні дроби
|
Історія
|
Літочислення (до н.е. і н.е.), Задачі на час визначення тривалості, початку чи кінця події
|
Додавання чисел
|
Географія
|
Географічні координати (довгота,
широта,рельєф, читання карт)
|
Вимірювання кутів
Додатні і від’ємні числа
|
Оскільки учні 5-6-х класів полюбляють різні ігри, то можна також запропонувати їм ділову гру з розподіленням ролей, як відповідають різним професіям, і завданнями, які імітують вирішення певних виробничих чи побутових проблем. Зауважимо, що такі ігри мають ще й мету сприяти ознайомленню учнів з основними напрямами роботи тих чи інших підприємств або галузей народного господарства, викликати інтерес до різних професій, тобто професійну орієнтацію учнів.Звичайно вибір професії відбувається не у 5-6-му класі, а набагато пізніше. Проте розуміння учнями, того, що математика потрібна будь-якій сучасній освіченій людині, забезпечуватиме посилення мотивації навчання математиці, спонукатиме до пошуку нових знань, оволодіння новими вміннями.
Математична освіта є важливою складовою загальноосвітньої підготовки школярів. Місце математики в системі шкільної освіти визначається її роллю в інтелектуальному, соціальному і моральному розвитку особистості, розумінні будови і використанні сучасної техніки, розвитку економіки, інформаційно-комунікаційних технологій, сприймання наукової картини світу і сучасного світогляду. Відзначаючи особливу роль математики в сучасному світі, академік В.М.Глушков зазначав, що велика кількість галузей науки і техніки своїми успіхами значною мірою завдячують саме широкому використанню математичних методів. Тому не менш важливою метою навчання математики є науково правильне розуміння учнями особливостей відображення математикою явищ оточуючого світу, вміння будувати простіші математичні моделі реальних явищ і процесів та володіння математичним апаратом для їх дослідження. Серед напрямів, що можуть суттєво вплинути на підвищення в учнів зацікавленості у вивченні математики та поліпшення рівня їх загальноосвітньої математичної освіти, є посилення практичної і прикладної спрямованості шкільного курсу математики. Під практичною спрямованістю розуміють навчання безпосередньому застосуванню знань, які отримали учні під час вивчення теоретичного курсу математики, формування обчислювальних навиків, умінь виконувати тотожні перетворення, розв’язувати рівняння і нерівності, текстові задачі, досліджувати функції і будувати їх графіки, розв’язувати геометричні задачі на побудову, обчислення, доведення та дослідження.Прикладна спрямованість передбачає вироблення в учнів умінь використовувати здобуті під час вивчення математики знання в своїй практичній діяльності та при вивченні географії, фізики, хімії, біології, економіки тощо.
Використання прикладних задач є одним із шляхів реалізації міжпредметних зв’язків ,
дидактичного принципу організації навчально-пізнавальної діяльності особистості, що
сприяє інтеграції математичних та спеціальних дисциплін. Дослідження проблеми інтеграції знань є актуальною темою в методиці навчання різноманітних дисциплін.
Навчальні предмети будуються за логікою тієї чи іншої науки, вони не можуть бути
ізольовані один від одного. В цьому проявляється основна необхідність принципу інтеграції знань. Міжпредметні зв’язки - це така конструкція змісту навчального матеріалу, що належить двом чи більше навчальним предметам і і відображає взаємозв’язки, які об’єктивно діють в природі та вивчаються сучасними науками.
.
У педагогічній літературі поняття прикладної задачі трактується по-різному, а саме як:
• задача, що потребує перекладу з природної мови на математичну;
• задача, яка близька за формулюванням і методами розв'язування до задач, що виникають на практиці;
• сюжетна задача, сформульована у вигляді задачі-проблеми.
Прикладна задача повинна задовольняти такі умови:
1) питання задачі формулюється так, як воно зазвичай формулюється у житті;
2) розв'язок задачі має практичну значимість;
3) дані та шукані величини задачі мають бути реальними, взятими з життя.
Прикладна задача — це задача, що виникла поза математикою, але розв'язується математичними засобами.
Кожна прикладна задача виконує різні функції, що за певних умов виступають явно або приховано.
Деякі задачі ілюструють запозичений у природи принцип оптимізації трудової діяльності (діставати найбільший ефект з найменшими затратами). Інші — розвивають здібності учнів до технічної творчості (геометричні задачі на побудову тощо). Розв'язування прикладних задач сприяє ознайомленню учнів з роботою підприємств і галузей народного господарства, що є умовою орієнтації інтересу учнів до певних професій. Використання прикладних задач дозволяє вдало створювати проблемні ситуації на уроці (наприклад, чому вигідніше будувати одноповерхові будинки з квадратною основою, ніж з основою у вигляді іншого прямокутника з таким самим периметром тощо). Такі задачі стимулюють учнів до здобуття нових знань, збагачують учнів теоретичними знаннями з технічних та інших дисциплін. Цікавим і перспективним є такий спосіб демонстрації зв'язку математики з іншими науками, як проведення інтегрованих уроків. Вони допомагають знання сучасних учнів зробити ціліснішими, дозволяють позбутися ефекту «клаптикової ковдри», на них формується науковий світогляд. Такі уроки сприяють встановленню логічних зв'язків між предметами, попереджають формалізм у знаннях. Наприклад, уроки математики можна інтегрувати з уроками трудового навчання в такому поєднанні: «Формули. Побудова креслень одягу», «Одиниці маси. Робота з харчовими продуктами. Приготування страв»; з уроками географії так: «Масштаб. Побудова плану шкільної території»; з уроками природознавства: «Симетрія. Симетрія в природі»; з уроками фізики: «Швидкість. Одиниці вимірювання швидкості»; з уроками історії: «Подорож у минуле геометрії», «Сім чудес світу» тощо. Інтегровані уроки мають яскраво виражену прикладну спрямованість і тому викликають незаперечний пізнавальний інтерес учнів.
Міжпредметні зв'язки — це не тільки «мости» між навчальними предметами, але і засіб побудови цілісної системи навчання на основі спільності змісту знань і методів наукового пізнання.
Учителі давно пов'язують проблему міжпредметних зв'язків з раціональним використанням математичних знань у практичній діяльності людей, оскільки сфера застосування математики постійно розширюється.
Під час добору задач прикладного характеру доцільно дотримуватись певних вимог.
Задача має демонструвати практичне застосування математичних ідей і методів та ілюструвати матеріал, що вивчається на певному уроці, містити відомі або інтуїтивно зрозумілі учням поняття й терміни, а також реальні числові дані, що не ведуть до громіздких обчислень. За таких умов використання прикладної задачі, складеної на матеріалах суміжних предметів, може дати потрібний педагогічний ефект.
Питання історизму у викладанні математики.
На перший погляд може здаватися, що історизм у викладанні математики та її прикладна спрямованість не пов'язані. Але якщо врахувати, що більшість понять класичної математики, що потрапили до шкільного курсу, зобов'язані своїм виникненням практичним потребам людини, то цей зв'язок стає очевидним.
Про роль історії науки дуже влучно сказав Г. Лейбніц: «Дуже корисно пізнати справжнє виникнення чудових відкриттів, особливо таких, що були зроблені не випадково, а силою думки. Це приносить користь не стільки тим, що історія воздає кожному своє і спонукає інших добиватися таких самих похвал, скільки тим, що пізнання методу на видатних прикладах веде до розвитку мистецтва відкриття».
Усім відомий історичний факт відкриття у 1846 р. невідомої до того часу планети Нептун. її орбіту обчислили незалежно один від одного вчені Адамс і Левер'є. Відкриття планети «на кінчику пера» сприяло зростанню довіри до математики та створеної з її допомогою наукової картини світу.
Пошуки розв'язків окремих прикладних задач спонукали вчених розробляти нові методи досліджень, створювати досконаліші алгоритми, викривати невідомі закономірності, що, у свою чергу, сприяло розвитку математичної науки.
Звернення до конкретних фактів з історії розвитку математики та вивчення математичних об'єктів розкриває практичний зміст математичних понять, пробуджує пізнавальний інтерес учнів до науки.
Шляхи реалізації практичного спрямування
шкільного курсу математики.
Для різних вікових груп прийоми й методи навчання можуть повинні бути різними. Так, у 5-му класі, вивчаючи дії над натуральними (особливо багатоцифровими) числами, можна дітям запропонувати:
1) Обчислити, скільки води, їжі потребує середньостатистична людина за своє життя, і перерахувати отримані результати на кількість товарних вагонів залізничного потяга.
2) З'ясувати, чи може людина прожити мільйон хвилин або мільярд секунд.
3) Полічити, за скільки часу сонячне світло досягає Землі.
Принадно треба намагатися впливати на уяву, фантазію дітей, діяти через захоплення, здивування. Дуже ефективним є прийом використання казкових героїв (Колобок, Незнайко, Знайко тощо), які діляться своїми парадоксами і жартами. Як зазначалося, не варто втрачати можливість з розв’язування на уроках математики прикладних задач.
Наприклад, тема «Пропорції», що є однією з базових тем для профільного економічного навчання, входить у математичний апарат вивчення географії, фізики, хімії та інших предметів обов'язкового шкільного рівня і є підготовчою до вивчення теми «Функція», оскільки дає розуміння суті залежності між величинами. Тому під час вивчення цієї теми доцільно розв'язувати задачі практичного змісту, зокрема такі.
Задача 1. Масштаб карти 1 : 25000. Яка відстань на місцевості між об'єктами, якщо на карті вона становить 2 см?
Задача 2. Два птахи за добу можуть звільнити від шкідників 25 м2 фруктового саду. Скільки птахів треба для садової ділянки розмірами 1050 м х 50 м?
Задача 3. Водопровідний кран погано закритий. Кожну секунду з нього капає лише одна крапля. Чи багато витече з нього води за І год (за 1 добу), якщо маса 100 крапель дорівнює 7г?
Часто в школярів виникає думка, що прикладні задачі потрібні в житті і їх слід навчитися розв'язувати, а всі інші — ні. Щоб не створювалися такі помилкові уявлення, бажано використовувати будь-яку можливість, щоб показати та переконати учнів: майже кожна абстрактна задача може бути математичною моделлю деякої прикладної задачі. Тому доцільно розкривати прикладне значення матеріалу, що вивчається; наближувати зміст традиційної задачі до життєвих ситуацій; пропонувати учням складати і розв'язувати задачі (за матеріалами екскурсій, спостережень, на основі історичних довідок); практикувати розв'язування задач з теоретичним навантаженням суміжних дисциплін; пояснювати походження числових виразів тощо.
Розкриття практичного і прикладного значення матеріалу, що вивчають, — один з ефективних прийомів прикладного спрямування шкільного курсу математики. Цьому сприяють задачі-запитання, розв'язування яких супроводять розглядом навколишніх об'єктів. Натуральні навколишні об'єкти — важливий вид наочності. З їхньою допомогою, наприклад, можна продемонструвати мимобіжні, паралельні та перпендикулярні прямі в просторі, лінійні кути між площинами, розміщення площин у просторі тощо.
Прикладне спрямування можна здійснювати і за допомогою розв'язування окремих традиційних задач, що є в шкільних підручниках. Для цього умови таких задач наближують до практичних потреб, якими цікавляться та живуть учнівський і батьківський колективи.
Так, вивчення формули різниці квадратів двох виразів у 7-му класі можна почати з такої задачі.
Задача. Учень купив 38 зошитів по 42 к. Продавець виписав чек на 15 грн. 86 к. Учень відразу зауважив, що допущено помилку. Продавець здивувався, як можна так швидко це визначити, але після перевірки з'ясував, що учень мав рацію. На чому ґрунтувалася думка учня?
Безперечно, задача з такою фабулою викличе в класі здивування і пожвавлення. Поміркувавши, школярі дійдуть висновку, що учень виконував усно такі дії:
42 • 38 = (40 + 2)(40 - 2) = = 1600-4= 1596(к.)= 15,96 (грн).
Подібну ситуацію можна створити і під час вивчення інших формул скороченого множення. Наприклад, запропонувати учням швидко перевірити правильність таких числових рівностей:
322=964; 292 =841.
У створенні уявлень учня про прикладне значення шкільної математики велику роль відіграють задачі з різними сюжетами, що мають спільну математичну модель.
Наприклад, під час вивчення теми «Рівняння з двома змінними» у 7-му класі доцільно довести до свідомості учнів, що рівняння виду
ах+Ьу = с
визначає залежність між двома реальними величинами в найрізноманітніших явищах. Для прикладу можна запропонувати такі задачі.
Задача 5. Як можна розміняти 1 грн. монетами по 25 к. і 2 к.?
Задача 6. У швейному цеху є 38 м тканини. На пошиття піжами треба 4 м тканини, а на халат — Зм. Скільки можна пошити піжам і халатів з наявної у цеху тканини?
Під час вивчення у 9-му класі теми «Системи рівнянь з двома змінними» можна запропонувати такі задачі.
Задача 7. Сума двох чисел дорівнює 50, а їх добуток 600. Знайти ці числа.
Задача 8. Периметр прямокутника 100 м, айого площа 600 м2 . Знайти сторони прямокутника.
Задача 9. Для огорожі прямокутної ділянки площею 6 а виділено сітку довжиною 100 м. Знайти розміри ділянки.
Серед прикладних задач доцільно виділити задачі без числових даних або задачі-запитання. У таких задачах чітко сформульовано запитання, але умова їх не повна, даних часто не вистачає або і зовсім немає («Як знайти діаметр дерева?», «Як виміряти кут нахилу даху?», «Знайти товщину аркуша паперу вашого підручника з математики», «Як знайти об'єм сірника?» тощо. Такі питання часто виникають у практичній діяльності людей і корисно знати, які дані потрібні для їх розв'язування, як їх визначити. До задач без числових даних можна віднести і задачі на побудову, і геометричні задачі на екстремуми («Як з металевої пластинки, що має форму трикутника, вирізати квадрат найбільшої площі?», «Як за допомогою лінійки побудувати кут 60°?». Під час розв'язування таких задач учні проявляють кмітливість, у них розвиваються практичні вміння застосовувати набуті знання.
Цікаві прикладні задачі можна запропонувати учням 11-го класу під час вивчення теми «Застосування похідної».
Задача 10. Зрошувальний канал має форму рівнобічної трапеції, бічні сторони якої дорівнюють меншій основі. Для якого кута нахилу бічних сторін трапеції переріз каналу буде мати найбільшу площу?
Задача 11. Витрати на паливо, що необхідне для руху океанського лайнера, пропорційні до куба його швидкості та становлять 20 у. о, за 1 год при швидкості 10 вузлів (1 вузол = 1852 м/год). Знайти найекономічнішу швидкість лайнера за тихої погоди.
Важливим є питання прикладної спрямованості курсу стереометрії. Один з механізмів розв'язування цього питання можна показати на прикладі вивчення теми «Піраміда» [6 кл.]. Вивчення теми можна розбити на кілька етапів.
1) Емпірична основа. (Піраміди в історії. Єгипетські піраміди. Таємниці пірамід. Доцільність та естетика пірамідальних форм. Піраміди в техніці, побуті, будівництві.)
2) Створення математичної моделі. (Поняття про піраміду. Види пірамід. Зрізана піраміда. Елементи піраміди.)
3) Дослідження математичної моделі. (Зображення піраміди на площині. Перерізи. Площа поверхні. Об'єм.)
4) Застосування математичної моделі. (Розв'язування прикладних задач.)
Доцільно запропонувати історичні задачі, що виникли в різних частинах світу.
Задача 12. Піраміда Хеопса спочатку мала висоту 147 м і займала площу 34 300 м2 . Скільки тонн речовини потрібно було для облицювання споруди, якщо на 1 м2 використовували її 160кг?
Задача 13. Піраміда Хеопса мала висоту 147 м, сторона її квадратної основи — 230 м. Внутрішні ходи і приміщення займають ЗО % її об'єму. Визначити масу каменю, який пішов на її спорудження. (Маса 1 м3 каменю дорівнює 2,5т.)
Задача 14. Форма для сирної паски (правильна 4-кутна зрізана піраміда) складається з 4 бічних дощечок, з'єднаних гачками, дна і дощечки, на яку ставлять гніт. Визначити висоту форми, якщо площа бічних дощечок становить 1700 см2, площа всіх дощечок-2376 см2, а висота бічної дощечки — 25 см.
Враховуючи сучасні суспільні умови, завдання реалізації прикладної спрямованості шкільного курсу математики є актуальним. Його розв'язування залежить від двох чинників: педагогічної майстерності вчителя і вмінь учнів застосовувати метод математичного моделювання для розв'язування спочатку навчальних, а потім і реальних проблем. Наприклад, у 5-му класі під час вивчення теми «Ділення з остачею» замість розв'язування стандартної задачі 1 можна запропонувати задачі 1, а та 1, б.
Задача 15. Знайти остачу від ділення числа 365 на 7.
Задача 15, а. Доведіть, що першим і останнім днем 2011 року є один і той самий день тижня.
Задача 15, б. 1 січня 2011 року була субота. Яким днем тижня буде 31 грудня 2011 року?
У цьому прикладі задачі 15, а і 15, б зводяться до теоретичної задачі 15. Важливо показати учням, що всі три задачі не що інше, як три різні варіації однієї задачі.
Корисно вчити учнів самостійно складати задачі. Досвід показує, що вміння школярами самостійно знаходити проблемні ситуації, які дають змогу формулювати задачі, сприяє формуванню у них пізнавальних інтересів, зростанню їх активності. Ось приклади деяких задач, що склали самі учні, використавши особливості календаря.
Задача 15, в. Скільки разів у 2011 році може зустрітися понеділок? А інші дні тижня?
Задача 15, г. Чи може бути в одному місяці 5 понеділків та 5 четвергів?
Задача 15, г. 1 січня 2011 року була субота. У якому році 1 січня знову буде в суботу ?
Задача 15, д. Чи може в лютому бути 5 понеділків та 5 вівторків?
Пропедевтика деяких основних понять математики в задачах практичного змісту
Під час вивчення теми «Множення» у 5-му класі учням пропонується задача 2.
Задача 16. Скількома способами можна розставити на полиці три різні книжки?
Учні не тільки розв'язали цю задачу, але й сформулювали нові задачі і самі їх розв'язали.
Задача 16, а. Скількома способами можна розкласти в портфелі 4 підручники?
Задача 16, б. Учасники шахового турніру грають у залі, де є 4 столи. Скількома способами можна розмістити шахістів, якщо учасники партій відомі?
Задача 16, в. У шкільному турнірі беруть участь 5 команд. Кожна команда має грати з кожною по одному разу. Скільки ігор буде проведено в турнірі?
Задача зацікавлює всіх, особливо тих, хто захоплюється спортом. 1 хоча учні не змогли зробити узагальнення цієї задачі, підхід до такого узагальнення був підготовлений. Так було закладено першу цеглину у фундамент знань і уявлень про комбінаторику. Основою для цього послужила проста практична ситуація.
Наступні завдання дають учням 6-го класу перше уявлення про обернено пропорційні залежності.
Задача 17. Якщо на маршруті працюють два автобуси, то інтервал руху — 21 хв, Яким буде Інтервал руху, якщо на лінії курсуватимуть три автобуси?
Задача 17, а. Для перевезення вантажу потрібно 20 автомобілів вантажопідйомністю 3,6 т. Скільки потрібно автомобілів вантажопідйомністю 4,5 т, щоб перевезти цей самий вантаж?
Включення в навчальний процес завдань, які описують життєві ситуації
Такі завдання учні завжди сприймають із цікавістю, адже з ними може зустрітися кожен. Наведемо приклади.
Задача 18. Сергійко, Мишко та Діма виїжджають одночасно з міста на риболовлю на велосипедах. Сергійко вирішив робити зупинки через кожні 2 км. Мишко — через 3 км, Діма — через 4 км. На якій відстані вони зроблять зупинку всі разом?
Ця типова задача на найменше спільне кратне викликає пожвавлення в 6-му класі. Виявляється, в літні канікули у хлопців була схожа ситуація. 1 ось тепер вони зустрілися з нею знову.
Велике практичне значення має вивчення відсотків. Кожному в повсякденному житті доводилося стикатися з розв'язуванням задач на відсотки. Основні знання та навички розв'язування задач на відсотки учні отримують у 5—6-х класах, а потім у курсі алгебри 9-го класу. Хоча на уроках хімії і фізики учні зустрічаються з відсотками у 1—8-х класах. Тому дуже важливо показати, як різні задачі на відсотки застосовуються у різноманітних сферах діяльності людини. Це переконує учнів у необхідності математичних знань для людей самих різних професій. Наведу приклади задач, які можна запропонувати учням.
Задача 19. У магазині знижка 5 %. Покупцеві сподобався товар за ціною 1450 грн. Скільки грошей треба заплатити з урахуванням знижки і скільки грошей виграє покупець?
Задача 19, а. Одного разу Незнайко виготовляв ліки, у яких спирт становив 15 % всієї маси. Спирту було ЗО г. Яка маса всіх ліків?
Задача 19, б. Для маринаду потрібно зробити 20-відсотковий розчин солоної води. Скільки солі для розчину треба взяти, якщо маринаду повинно бути 6 кг?
Задача 19, в. Незнайко поклав на свій рахунок 1020 грн. Прибуток за рік становить 15 %. Скільки грошей одержить Незнайко?
Задача 19, г. Припустимо, в одній сльозинці 2 г води, в одномі грамі 0,15 г солі. Яка концентрація солоного розчину сльозинки?
Задача 19, ґ, Є 300 г 20-відсоткового розчину солі. Скільки потрібно долити води, щоб утворився 10-відсотковий розчин?
Задача 19, д. Скільки грамів йоду міститься у 300 г 6-відсоткового розчину?
Ми часто говоримо дітям про те, що на виробництві, у техніці, у побуті доводиться розв'язувати різні питання, зводячи їх до звичайних математичних задач. Це і знаходження площ, об'ємів, периметрів, відстаней до недоступних предметів тощо.
Для виникнення зацікавленості можна, навіть потрібно, вводити невеликі історичні екскурси, повідомляти дітям звідки виникли ті чи інші математичні позначення, терміни, історії з життя вчених. Тільки потрібно розповідати стисло, але зацікавлено. Наприклад, можна розповісти про те, як Фалесу вдалося виміряти висоту піраміди Хеопса через задачу з прямокутним рівнобедренним трикутником.
На уроках геометрії в різних класах доцільно вводити завдання так званого практичного змісту .
Я користуюся варіюванням завдань у різних цілях, найважливішими з яких були: навчання застосовувати знання для отримання нової інформації, створення ситуацій пошуку, розвиток пізнавальної самостійності і творчої активності, індивідуалізація і диференціація навчання.
Щоб математика не стала предметом абстрактним, абсолютно відірваним від життя, доцільно застосовувати методи проблемного навчання.
У разі використання вчителем методів проблемного навчання структура і форма навчального матеріалу може мати такий вигляд:
1) демонстрація об'єкта вивчення;
2) формулювання разом з учнями задачної ситуації, визначення набору та послідовності операцій;
3) розгляд предметної ситуації з об'єктивною характеристикою забезпечення дії.
Наприклад, на уроці математики у 5-му класі з теми «Площі» ця структура може бути реалізована так: учитель нагадує учням, що вони вже знають про вимірювання площ геометричних фігур з початкової школи; демонструє різні за формою і площами геометричні фігури; звертає увагу на зміст поняття «площа» і пропонує їм винайти способи та одиниці вимірювання площ.
Учні вимірюють площі конкретних фігур, а потім розв'язують стандартні завдання з підручника на знаходження площ.
|